Od 1. 9. 2020 pracujeme podle nového školního vzdělávacího programu s názvem
,,JEN SI DĚTI VŠIMNĚTE, CO JE KRÁSY NA SVĚTĚ !"
Program je vypracován v souladu s RVP PV a vychází z konkrétních podmínek mateřské školy. Je zaměřen na všestranný rozvoj dítěte, probouzí v něm aktivní zájem dívat se kolem sebe, naslouchat, objevovat, ukázat co všechno umí, zvládne a dokáže. Umožňuje dětem samostatně hledat cesty tvořivým myšlením a vlastním nápadem. Všímat si rozmanitostí a barevnosti světa kolem nás, vnímat potřebu ho objevovat a zároveň ho chránit.
Zaměřujeme se hlavně na prožitkové a kooperativní učení hrou, které je založeno na přímých prožitcích dítěte podporující dětskou zvídavost a potřebu objevovat. Dále na situační učení, které je založeno na vytváření a využívání situací poskytující praktické ukázky z běžného života dětí.
Děti v předškolním období se učí především na základě interakce s okolím a vlastních prožitků, na jejichž základě je založena polytechnická výchova, která proniká všemi činnostmi dítěte a je vlastně prvním stupněm systematické přípravy dítěte na práci V průběhu roku budeme s dětmi plnit úkoly a zařazovat činnosti zaměřené na tuto oblast. Naší snahou je, aby se v co největší míře setkávaly s praktickými věcmi a činnostmi každodenního života.
Pro předškoláky uskutečňujeme pravidelně jednou týdně ,,PŘEDŠKOLÁČKA'', který je zaměřen na širší přípravu dětí do základní školy.
Školní vzdělávací program se skládá z 5 navržených integrovaných bloků s tematickámi celky.
I. integrovaný blok: KOUZELNÁ ŠKOLKA
Tématické celky: 1. Já a moji kamarádi
2. Cesta do školy
3. Jsem zdravý jako rybička
4. Malíř Podzim čaruje
5. Martin jede
II. integrovaný blok: DOBA SPLNĚNÝCH PŘÁNÍ
Tématické celky: 1. Mikuláš zvoní
2. Vánoce přicházejí
3. Tři králové
III. integrovaný blok: SNÍH, LED, MRÁZ, NASTAL ZIMNÍ ČAS
Tématické celky: 1. Zimní radovánky
2. Příroda v zimě
3. Co potřebuje naše tělo
4. Karneval
5. Řekni mi, co to znamená ( dopravní značky)
6. Kudy zima utekla
IV.integrovaný blok: KRÁSY PŘÍRODY
Tématické celky: 1. V stávej semínko
2, Zvířata a mláďata
3. Brzy budu školákem
4. Hody hody doprovody
5. Těšíme se na pouť !
6. Čím budu ?
Projekt: Den matek
V. integrovaný blok: LETEM SVĚTEM
Tématické celky: 1. Všechny děti mají svátek
2. Kam a čím cestujeme
3. Prázdniny jsou tady !
Témata jsou orientační, přizpůsobitelná daným možnostem, momentálním potřebám a situacím v mateřské škole. Můžeme je upravovat, měnit, konkrétní průběh vzdělávací činnosti prodloužit či zkrátit.
Vzdělávání je vedeno tak, aby:
děti se cítily v pohodě, jak po stránce fyzické, psychické i sociální
děti se rozvíjely v souladu se svými schopnostmi, možnostmi a současně byl podněcován jejich individuální rozvoj
děti měly dostatek podnětů k učení a radosti z něho
bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti
děti měly možnost vytvářet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně
byl dostatečně stimulován jejich rozvoj řeči a jazyka
aby se seznamovaly se vším, co je pro jejich život důležité a pochopit, že prostřednictvím svých aktivit mohou své okolí ovlivnit
aby obdržely vždy pomoc, pokud ji potřebují
Hlavní vzdělávací nabídka je doplněna projekty a programem:
Projekt ,,SVĚT KOLEM NÁS" , jehož záměrem je v enviromentální oblasti založit u dětí povědomí o okolním světě, jeho dění a vlivu člověka na životní prostředí.
Projekt je zaměřen na živou i neživou přírodu, získávání poznatků o přírodních jevech a dějích Děti jsou vedeny k ochraně přírody, pochopení významu třídění odpadu, získávání poznatků o planetě Zemi, vesmíru, o koloběhu vody v přírodě, o střídání denních a ročních období, o zvířatech domácích i ze ZOO. Děti se učí pečovat o rostliny a jejich růst, co vše k růstu potřebují. Je rozdělen na čtyři integrované bloky:
VODA - řeka, jezero,
VZDUCH
SLUNCE
ZEMĚ
Projekt je zpracován tak, aby se navzájem se školním vzdělávacím plánem prolínal a zároveń ho obohacoval. Není zde stanovená žádná časová linie.
Projekt ,,SE SOKOLEM DO ŽIVOTA" je realizován ve spolupráci s Česku obcí sokolskou pod záštitou MŠMT.. Záměrem je zapojení dětí do pohybových a rozumových aktivit a při plnění úkolů ukázat pohyb jako přirozenou součást života. Respektování individuálních předpokladů, které jsou v důsledku přínosem pro celou skupinu. Vzbudit v dětech zájem o aktivní sporování, vést je k týmové spolupráci a přinášet radost z plnění úkolů jak individuálních, tak skupinových. Není záměrem. aby děti mezi sebou soupeřily, nechceme vytvářet stresující situace pro méně zdatné jedince.
Program ,, POJĎ SI SE MNOU HRÁT A POVÍDAT" jsme vytvořili společně s místní Diakonií. Podporujeme v něm setkávání lidí všech generací, aby společně objevovali, jak krásné a zajímavé jsou jejich světy. Naším cílem je v tomto programu vést děti k úctě ke stáří a pochopení, že stáří je součástí života.
Společné aktivity: pravidelné čtení s babičkou v mateřské škole, vystoupení ke Dni seniorů, vánoční a jarní, společné výtvarné a pracovní dílničky, hraní kuželek, vědomostní hra Bingo, jarmarky jak v MŠ, tak i v Diakonii, prohlídka domova - jak bydlí senioři, Den otevřených dveří mateřské školy pro seniory atd.